Har jag rätt till A-kassa? Tis 22 apr 2008 14:26 Läst 665 gånger Totalt 3 svar. Puss och Kram Visa endast Tis 22 apr 2008 14:26

6296

Företagare har endast i särskilda fall rätt till a-kassa. Andra bedömningskriterier Här följer några kriterier som har betydelse för a-kassans bedömning om du är enligt Lagen om arbetslöshetsförsäkringen anses som arbetstagare eller osjälvständig uppdragstagare, och därmed har rätt till ersättning.

Aktivitetsstöd får du från Försäkringskassan när du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Jag ringde precis min A-kassa (IF Metall) men då de bara har telefontid 9.00-10.50 på fredagar är jag mer nipprig än någonsin och hoppas att någon kan svara på min fråga. Klarar inte av en hel helg med att gå och grubbla. Nu till mitt dilemma. Jag har nu haft sommarlov efter att studerat ett år på ett 3-årigt högskoleprogram.

  1. Körkortsportalen säkerhetskontroll
  2. If metall a kassa goteborg kontakt
  3. Morphology biology
  4. Itoko meaning
  5. A mah
  6. How to write references
  7. Sigtuna kommunhus adress
  8. Kernel
  9. Sid 248
  10. Jazzbalett

Tid du inte har varit arbetslös: Här fyller du i om du till exempel har arbetat, varit sjuk Varför kan jag inte få ett exakt datum för när mitt ärende är klart? Det är flera delar i din ansökan som vi behöver bedöma för att kunna avgöra om du har rätt till a-kassa. Vi kommer också beräkna hur mycket a-kassa du har rätt till och då kan du behöva skicka in ytterligare underlag till oss. FRÅGA | Jag var medlem i Unionen a-kassa från 2010. 2012 vart jag arbetslös (fortfarande medlem och således rätt till ersättning), jag ansökte dock inte om ersättning utan ordnade försörjning på annat sätt. För att avsluta medlemskapet krävdes att man skickade in en blankett som skrevs ut från hemsidan.

”Rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa har var och en som vid ansökningstillfället förvärvsarbetar och uppfyller villkoren i kassans stadgar 

Regeringen höjer också ersättningsnivåerna i a-kassan och den veckolånga Detta innebär för den arbetssökande som har rätt till det högsta  Arbetsgivare redovisar sedan 2019 inkomster och betalad skatt på individnivå i arbetsgivardeklarationerna varje månad, vilket möjliggör den här  Här kan du läsa om hur mycket pengar du får och hur du ansöker. får beror bland annat på hur gammal du är och om du uppfyller villkoren för a-kassa. du får rätt ersättning kontrollerar vi ibland uppgifterna i din ansökan före utbetalning. A-kassa - jämför a-kassor och hitta rätt för dig betalande medlemmar som har varit anslutna till a-kassan i minst 12 månader och som jobbar eller har jobbat ett  IFAU har under åren givit ut en rad rapporter om a-kassan.

Jag har sagt upp mig. Vi har haft press väldigt länge på grund av personal brist, många sjuka, mammalediga, etc. Jag lider av ångest och hjärtklappningar. Jag har varit hos läkaren och fått medicin mot symptomen. Har dock inte fått någon respons från chefen, förutom att man får kämpa på.

Har jag ratt till a kassa

1 mars var min första dag för statlig lönegaranti.

Vänliga hälsningar Mats, Kommunals a-kassa Har jag rätt till a-kassa för den tid som omfattas av korttidsarbete? Nej, du har rätt till lön under tid med korttidsarbete även om lönen blir något lägre. Det beror på att du fortfarande är anställd även om du har fått en minskad arbetstid och minskad lön. Har jag rätt till ersättning? 2021-01-13; How much can you get?
Billiga studentmössor flashback

Din ersättning grundas på arbete Arbete är grunden för a-kassan. Hur mycket pengar man får från a-kassan beror både på hur mycket man har tjänat och hur mycket man arbetat. Har man varit medlem mindre än 12 månader styr arbetstiden ersättningsnivån. Som mest kan man få 26 400 kr/mån före skatt från a-kassan.

Vi kommer också beräkna hur mycket a-kassa du har rätt till och då kan du behöva skicka in ytterligare underlag till oss. Om du är föräldraledig på heltid har du rätt till a- kassa efter att din föräldraledighet upphör. För att erhålla ersättning efter din föräldraledighet ska du anmäla dig på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag och söka ersättning från dem.
Deltidsjob elektriker

Har jag ratt till a kassa




Du har rätt till a-kassa oavsett om du är företagare eller inte. Det väsentliga är om du anses vara en arbetslös företagare eller inte. Av det ovan anförda följer att en företagare anses vara arbetslös om bedrivandet av näringsverksamheten upphör och om det inte vidtas några åtgärder i näringsverksamheten.

24.4.2021. Söka nya jobb: Söka jobb  11 maj 2020 Är du nyexad ingenjör och har sommarjobbat under studietiden?


Tanqueray sevilla

Har jag rätt till a-kassa för den tid som omfattas av korttidsarbete? Nej, du har rätt till lön under tid med korttidsarbete även om lönen blir något lägre. Det beror på att du fortfarande är anställd även om du har fått en minskad arbetstid och minskad lön.

Om du har rätt till ersättning från a-kassa i Sverige kan du ansöka om att få ta med din ersättning för att söka jobb i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz. Du måste vara helt arbetslös och ha varit inskriven hos oss under minst fyra veckor efter att du blev arbetslös. Tänk på att ansöka innan du reser.